Přeskočit na obsah
MENU

150 let příjezdu prvního osobního vlaku

Převzato z Nepomuckých novin 8/2018.

Trať Plzeň – České Budějovice byla součástí privátní dráhy císaře Františka Josefa I, která vede z Vídně do Chebu. Projektovat se začalo sice již v roce 1862, ale dráha postupem času zaznamenala nemálo změn v trase a časovém provedení.

Trať Plzeň – České Budějovice byla v době dokončení 135,772 km dlouhá a stála v paušální úhradě 14 024 200 zlatých. Původní rozpočet podle původního trasování byl ale více jak 16 milionů zlatých, a tak v průběhu staveb docházelo k již zmíněným změnám jak v trase, tak i v provedení.

V červenci 1867 pracovalo na celé trase až do Plzně 16 300 dělníků a 750 dvouspřežních povozů a na řadě míst byla ke stavbě použita i koňská dráha. Mnohdy byla denní mzda dělníků od 1zl. 50 kr.

Stavba započala v roce 1864 na základě řady místních stavebních povolení, jelikož se stavba prováděla cca na 5 úsecích této plánované trati.

Dne 11. 11. 1866 železniční společnost obdržela definitivní koncesi, která platila po dobu 90 let pro stavbu a provoz této trati. Na trati České Budějovice - Plzeň bylo postaveno 85 drážních domků, 140 kanálů, studny byly kopány v 5 stanicích - Č. Budějovicích, Horažďovicích, Babíně, Nepomuku a Blovicích.

Stavby zde prováděly na základě smluv 2 firmy – bratři Kleinové a Vojtěch Lanna. 25. 10. 1868 měla být s plným příslušenstvím trať předána k plnému užívání.   

Trať z Blovic do Nepomuku se začala vyměřovat v roce 1864 a následně i v tomto roce stavět. Stavba tratě byla přerušena z Blovic do Plzně na základě politického dění a nastalého konfliktu tzv. Prusko-rakouské války, která proběhla v roce 1866. Některé autentické záznamy byl použity v seriálu ČT „Sňatky z rozumu“.

Po proběhnutí těchto událostí přišla menší krize, která způsobila, že se nedostávalo prostředků na honosnější stavby, a tak bylo rozhodnuto o změně tras a staveb některých budov z úsporných důvodů, kdy byl podán požadavek na snížení ceny pod 14 500 000 zlatých.

A zde došlo k zásadním změnám i na našem úseku, jelikož původní trasování tratě z Blovic do Nepomuku mělo být vedeno podle první studie přes Srby a Klášter a původní železniční stanice Nepomuk měla být umístěna na místo dnešní čerpací stanice u Pyramidy. Kdo však zná tyto krajinné poměry, tomu je jasné, že by to přineslo nemálo problémů k překonání mnoha terénních úskalí, takže byla provedena změna, která spočívala ve zkrácení a napřímení tratě do stávajícího prostoru obce Dvorec.

Další znatelnou změnou byly vlastní železniční budovy na této trati. Zde se do železniční stanice Blovice, Nepomuk a Pačejov (Olšany) promítl i úsporný stav, kdy zde již nebyly vystavěny honosnější stavby jako např. Starý Plzenec, Horažďovice, Babín či Protivín, ale byly vybrány projekty ze sestavy návrhů drážních budov podle provozu. Je to znatelné velikostí budov do dnešní doby.

Největším zásahem však byl strach místního obyvatelstva na některých úsecích do takové míry, že zapříčinil největší počet změn v projektování této dráhy! Lidé měli z parního vlaku hrůzu, jelikož zde kolovala pověst, že vlak na Slovensku zapálil celou ves, tak obyvatelé měli strach, že se to stane i zde, a považovali parní vlak za ďáblův stroj.

Stavba pokračovala až počátkem roku 1866 a dokončena byla počátkem srpna 1868. Na počátek provozu se ale stále doposud čekalo, jelikož postup prací byl na celé této trati rozdělený na jednotlivé úseky, nejednotný s ohledem na místní události a jak nabíhala stavební povolení.

Dne 18. 8. 1867 do Nepomuku přijel od Blovic první zkušební vlak, který sledoval jízdní vlastnosti, a také se sledovalo provedení stavby na jednotlivých úsecích. Na tuto událost se scházeli občané i z větších vzdáleností z okolí Nepomuka. Příjezd byl poznamenán zmatkem a obavami z tohoto vlaku. Z vlaku vystoupilo několik úředníků a přeměřovali profily a průjezdnost kolejí. Po provedeném měření vlak pokračoval do Pačejova, kde způsobil opravdu velké pozdvižení, které nádherně popsal tehdejší přednosta stanice Pačejov Vojtěch Šindelář do drážní kroniky:

 

…Dne 18. 8. 1867 je plánován příjezd vůbec prvního vlaku. I zde se scházejí občané z dalekých obcí a po několikahodinovém čekání od Nepomuku vystupuje černý dým a v dálce se začala vynořovat, jak pěkně popsal, „černá obluda strašně oddychující“!

Čím více se vlak blížil k čekajícímu zástupu, tím větší zmatek nastával mezi účastníky. Přítomna byla také 60letá paní Behenská ze Stražovic, která při spatření vlaku začala lomit rukama, začala proklínat celý svět, co se v něm děje a co se bude dít, a zvolala: „Peklo, peklo, satanáši, luciferové jezdí - peklo bude na světě!“ Mezi zástupem byl přítomen však pokrokový farář páter Holub z Měcholup, který když viděl ten zmatek mezi lidmi, tak vystoupil na hromadu pražců a promluvil k přítomným: „Lidé hloupí - snad se nebojíte?“ Po této promluvě se dav uklidnil a vlak začal vjíždět do stanice. Jakmile vlak dojížděl k zástupu lidí, tak zahrála hudba A. Panušky z Maňovic rázný pochod - a tak byl přivítán první vlak. I zde vystoupili jen úředníci, kteří zjišťovali, zda vlak projede bez nehody zářezem, a po provedeném měření stroj pokračoval do Horažďovic Babin.

 

Jízda „prvního slavnostního vlaku“ se uskutečnila až necelý rok poté, a to v pátek 14. 8. 1868, toto datum však většina občanů nezaregistrovala, a tak byla jízda zopakována hned 18. 8. 1868 v den konání narozenin císaře Františka Josefa I. Do Nepomuku však přivezla pouze 3 cestující!

Byla provedena slavnostní zkušební jízda ještě po ne zcela dokončené trati. Celá trať byla potom již bez oslav otevřena pro běžný provoz v úterý 1. 9. 1868.

Celá trať z Vídně do Chebu byla otevřena až v roce 1870.

Stanice z Č. Budějovic byly vybaveny telegrafem a u každého strážního domku byla i košová návěstidla s pohybujícími se koši na dřevěné tzv. šibenici. V noci měly lucerny s barevnými skly (červené a bílé). Košová návěstidla byla zrušena až v roce 1877. Později v roce 1886 se začala plánovat trať z Klatov přes Plánici do Blatné, ale zde byl velmi malý zájem o tuto železnici, převážil ohromný strach místních zemědělců, že jim právě plánovaná dráha zkazí pole. O tom opět svědčí sepsaná historka od přednosty Pačejova Vojtěcha Šindeláře, která se nadlouho zachovala v paměti místního obyvatelstva. V sousední obci Maňovicích, kudy měla trať vést, daroval sedlák Václav Šilt svému podruhu krávu i s řetězem se slovy, aby se modlil, aby nová železnice tudy nevedla, jelikož by mu „přeřezala“ nejvíce polí.

Železnice Klatovy – Plánice – Blatná sice již byla dokonce i vykolíkovaná, ale nakonec od této stavby bylo upuštěno. Dráha do Blatné se nakonec zdárně po mnoha složitých jednáních začala stavět z Nepomuku přes Kasejovice do Blatné v listopadu 1897 a trať byla dokončena v roce 1899. První zkušební vlak přijel do Blatné od Nepomuku 13. 3. 1899 jako štěrkovací vlak s 5 vozy loženými štěrkem a jedním osobním vozem. Trať Nepomuk - Blatná byla otevřena pro normální provoz 11. 6. 1899

S příchodem nákladní dopravy dochází však ke značným problémům na trati z Nepomuku do Pačejova, kde mají problémy nákladní vlaky se sklonovými poměry. Na základě těchto problémů se v roce 1900 vyprojektovala druhá kolej z Horažďovic Babin do Nepomuku. Stavba této druhé koleje započala až v roce 1904 a dokončena byla v roce 1905 v Nepomuku, kde byla i vystavěna výtopna s ruční točnou a zřízena stanoviště pro 2 postrkové stroje a vystavěn vodojem s čerpací stanicí a vodním jeřábem.

Tyto postrkové stroje poté pomáhaly tlačit nákladní vlaky až do stanice Pačejov a odtud se vracely zpět do Nepomuku nebo dojížděly pro nákladní vlaky do Horažďovic Babin.

  

 

O nepomuckém nádraží

Do dnešních dob koluje spousta mýtů a polopravd a stále se dohaduje, proč v obci Dvorec je nepomucké nádraží.

Je pravdou, že se lidé na počátku velmi obávali železničního provozu, jak bylo zde již napsáno a doloženo.

Proto se nádraží stavěla co možná nejdále od obytných budov měst a obcí, jelikož se lidé obávali, že jim železnice zapálí jejich obec či město.

Ale v případě Nepomuku to bylo jinak, jelikož zde radní Nepomuku povolili stavbu bez nejmenšího odporu nejdříve v místech dnešní čerpací stanice u Pyramidy, což nebylo tak vzdálené místo od města.

Hlavním důvodem byl fakt, že přišla na řadu právě změna trasování přímo ze strany železniční společnosti z úsporných důvodů, jelikož by musely být velmi pracně budovány dlouhé náspy k obci Klášter a obtížně překonávána údolí před Nepomukem.

Takže byla stanovena náhradní trasa, ale tato změna vyšla od železniční společnosti a nebyla zapříčiněna strachem či nezájmem o tuto dráhu a základním důvodem byla i skutečnost, že obec Dvorec si nemohla dovolit přispívat na stavbu honosnější nádražní budovy a neměla zkušenosti s touto dráhou.

Neméně důležitým faktem byla i skutečnost, že kdyby se do věci s náhradním trasováním dráhy nevložili nepomučtí radní, byla by ve Dvorci zhotovena pouze zastávka jako v jiných podobných lokalitách.

A v neposlední řadě se rozhodovalo o tom, kde budou zastavovat případně i tehdy tzv. rychlené vlaky a zde pomohla i skutečnost, že se právě do věci vložili radní z Nepomuku a podpořili opět i tuto náhradní trasu a nabídli obci Dvorec jakýsi patronát, aby zde mohly stavět i zmíněné rychlíky.

Podmíněno to bylo však tím, že aby se splnily náležitosti pro stavbu železniční stanice, byla pojmenována Nepomuk, proto se i pro velký zájem ze strany Nepomuku zde začala stavět následně trať z Nepomuku do Blatné.

Jaroslav Navrátil

Vrčeň 15

335 41 Vrčeň

 

Navštivte expozici Historické a modelové železnice ve Vrčeni, kde se dozvíte mnohem více zajímavých informací.

Objednávky prohlídek na tel.: 773 580 187

www.zeleznice-vrcen15.cz

Fotogalerie