Přeskočit na obsah
MENU

COVID-19 a správa bytových domů při mimořádné situaci

V souvislosti s vyhlášením nouzového stavu v ČR v důsledku rozšíření nákazy koronavirem vyvstává spousta dosud nevyslovených otázek. S ohledem na dosud nepoznanou situaci nelze očekávat předem nastavené postupy a metodiky od státních složek kromě vydaných opatření vlády ČR v režimu zákazů a omezení. Pokusím se shrnout do několika bodů některá řešení problematických situací vznikajících v důsledku mimořádných opatření:

 

  1. Dezinfekce společných prostor – zatím nebyla bytovým družstvům (BD) nebo společenstvím vlastníků (SVJ) uložena plošná povinnost dezinfekce společných částí bytových domů, a to ani jako doporučení formou metodického pokynu. Je to tedy zcela na uvážení jednotlivých domů. S ohledem na nemožnost monitorovat pohyb každé osoby bez ochranných pomůcek, po dotyku klik, zábradlí, ovladačů nebo poštovních schránek a zvláště pak při absolutním nedostatku desinfekčních prostředků není v silách BD a SVJ zajistit absolutní ochranu před nákazou, proto je nutné se zaměřit na osobní ochranu každého občana a na dodržování hygieny (minimum doteků rizikových míst, mytí a desinfekce rukou, používání ochranných pomůcek atd.).  

 

  1. Provádění údržby ve společných prostorách – není současnými opatřeními nijak dotčeno. Jedná se o povolený výkon zaměstnání (podnikání) a „provádění staveb“ je výslovně vyňato ze zákazu maloobchodního prodeje zboží a služeb. Pro pracovníky firem přitom platí povinnost od 19. 3. 2020 mít při provádění prací zakrytá ústa a nos ochranným prostředkem vyjma takové práce, když by nošení ochr. prostředků bylo nebezpečné. Pokud není provedení opravy nezbytně nutné, doporučuje se práce odložit na pozdější dobu.

 

  1. Provádění revizí v domech, havarijní stavy – pokud není možné provést revizi z důvodu nouzového stavu (zákaz vycházení, karanténa), jde o zásah „vyšší moci“ a z tohoto důvodu lze revizi odložit a provést neprodleně po skončení mimořádných opatření. Pokud však existuje podezření na závadu, která by mohla způsobit požár, výbuch apod., je nutno posoudit jako havarijní stav. V tomto případě by měli uživatelé bytů i při mimořádných opatřeních byty zpřístupnit, přitom je nutné zabránit riziku nákazy použitím ochranných pomůcek (jak ze strany pracovníka tak i na straně uživatele bytu), hygienických opatření (předchozí a následná dezinfekce) a za dodržení minimálního odstupu. Pokud nebude za havarijního stavu možné zajistit dostatečná bezpečnostní opatření a byt zpřístupnit, bude nutno v krajním případě přistoupit k odpojení daného rozvodu nebo zařízení. Uživatel bytu v karanténě může přijímat návštěvy jen v nezbytných případech, což havarijní situace rozvodů plynu, vody, kanalizace a elektřiny je.      

 

  1. Informace o nakažených osobách, osobách v karanténě – správce domu, bytové družstvo ani společenství vlastníků nemá nárok na to, aby mu bylo sdělováno, zda se v bytovém domě vyskytují osoby v karanténě nebo s nákazou. Nárok na tyto informace nemají ani starostové jednotlivých obcí. Státní orgány poskytují data veřejně pouze o celkových počtech v rámci krajů, event. okresů.  

 

  1. Konání schůzí a shromáždění – s účinností od 16.3.2020, kdy byl zaveden zákaz volného pohybu osob, nelze konat členské schůze, shromáždění vlastníků ani schůze samospráv a to bez ohledu na počet osob zúčastněných na takovém shromáždění. V neodkladných případech lze hlasovat tzv. korespondenčně (per rollam), pokud to stanovy připouští. Po skončení zákazu volného pohybu bude rozhodující, jaká další opatření vláda ČR vyhlásí.  

 

V souvislosti s vyhlášenými opatřeními vlády ČR byl omezen provoz činnosti správce v sídle společnosti Hlávkova 23, 334 01 Přeštice a to i v úředních dnech. Osobní návštěvy jsou možné jen v nezbytně nutných případech a po předchozí dohodě s příslušným pracovníkem.    

 

Vyhotoveno za použití podkladů SČMBD ze dne 23.3.2020, které jsou ke stažení na www.sbdplzenjih.cz. Zde také můžete sledovat postupné doplňování návodů a odpovědí.

 

Jaroslav Majer,

předseda představenstva SBD Plzeň-jih